„Szécsi Dénes esztergomi érsek Szent István bazilikájában hatalmas tömeg jelenlétében, régi szokás szerint fölékesítette valamennyi királyi jelvénnyel Corvinust. A nép oly nagy örvendezése közepette koronázta meg és vette körül Mátyást, hogy e nagylelkű királyt különböző népek nyelvén elmondták új Nagy Sándornak, új Caesarnak, Pannonia győzhetetlen védelmezőjének; sokan szittya Marsnak nevezték, mások a római nép maradékának...” -írja Antonio Bonfini, Mátyás humanista történetírója, majd így folytatja: „Megkoronázták hát a Megváltó 1464. évében, uralkodásának hatodik esztendejében.”
1464. március 29. nagycsütörtöke várva várt nap a magyar középkor történelmében. Hunyadi Mátyás ugyanis évek óta koronázott király, ám nem a magyar jog, a Szentkorona jogrendje értelmében. Az apostoli királyságban, a magyar nemzet számára ugyanis egyedül - egyéb szakrális követelményekkel egyetemben - csakis a Szentkoronával koronázott királynak „engedelmeskedik” a nemzet. S bármennyire is bizonyította Mátyás jó és igaz cselekedeteivel a haza szolgálatára szerződött uralkodói érdemeit: rátermettségét, érettségét, igazságosságát, s kiválasztottságát az elmúlt esztendőkben, a Szentkoronával való koronázatlanságának a hiánya miatt nem teljesülhetett az Ég, s a Föld közös, szent akarata...

Ám ahhoz,
hogy e várva várt koronázásnak
a lényegi motívumát értsük,
hogy megértsük a kapcsolatot Mátyás
szent időben, szent földön, szent személy által,
Szent Koronával történő megkoronázása
és a választott dátum közötti szakrális kapcsolatot,
ahhoz értenünk kell a szent titkot...
Ahogy Babits Mihály fogalmaz, az „oly különös szent, nagy titkot”, amely a tér és idő földi dimenzióján túl húzódik... Azaz:
értenünk kell
a történelmi nagycsütörtök napján „született” euchatristia
két évezrednyi, szent, nagy titkát.
S értenünk kell a Szentkoronával való koronázás
évezredes, beavató titkát.
Ám meg kell értenünk magát a korszellemet is,
a fenséges reneszánszt,
s Mátyás magyar humanizmusát...

Isten égi-földi szabálya...
Igen nehéz Isten törvényeiről,
égi-földi szabályairól,
a teremtés misztériumáról,
a kenyér és bor átlényegülésének misztikumáról,
s a létezés transzformáló erejű beavatásáról
ma, egy olyan korban beszélni,
amely alapvetően a Teremtés „kétarcú”,
s „kétélű” szabályrendszerét,
a teremtett világ törvényeinek polaritását,
a férfi-ség, s a női-ség mibenlétét
is képes megkérdőjelezni...
Hiszen a jelenkor, amelynek embere
- mély tisztelet a kivételnek -
a szakrális év transzformáló erejű ünnepeiben is,
csak munkaszüneti napot lát
- nem pedig a test, a lélek, s a szellem
„áthangolásának” misztikus titkát...

Ám nem volt ez mindig így... Sőt! Mátyás reneszánsz korában - vagy ahogyan akkortájt nevezték -, az „all’antica” korszakában egyáltalában nem így volt. Mert...
...az a kor, s az a gondolkodásmód
az egyensúlyról, a harmóniáról,
s az arányosságról szólt:
egyensúly a szellemvilág és az evilági lét,
harmónia a teremtett világ természete
és az emberi természet között,
s tökéletes arányok a mindennapokban Isten,
s az ember között.
Csakúgy, mint a máig utánozhatatlan a mindennapi életből ihlető reneszánsz képzőművészet ihletett láttatásában.

Vagyis Mátyás egy csodálatos kor szellemi embere, egy olyan magyar koré, amelyben Isten szabályai érvényesültek a mindennapi életben, s Isten szabályai szerint rendezte be magát az uralkodását is az uralkodó. Isten szabályait pedig a reneszánsz embere az Égre festett jelekből olvasta ki az asztrológia ősi tudományának kozmikus jelei által.
Az Égitestek tudománya, vagy ahogyan régente hívták, a „Tudományok királynője” pedig különösen is jelentős szerepet játszott nemcsak a humanista Mátyás életében, de szerte az antikvitásból merítő humanista gondolkodás késő középkori, reneszánsz Európájában. Ahol a pápai, királyi, főúri, papi udvarok kézről-kézre adták a kor legjobb asztrológusait, s ez Mátyás Európa-szerte híres, humanista udvarában sem volt másként. Sőt, maga a reneszánsz nagy király is élen járt az Égbolt tudományának a tanulmányozásában.
Ahogyan Antonio Bonfini írja,
a király „az égitestek kifaggatása nélkül
semmibe sem kezdett...”
Hiszen „Magyarország reménye, a világ gyönyörűsége, a haza védnöke, Pannonia üdve!” - dicsőségekkel teli életében, nagyívű jellemét tükröző uralkodásában, sőt még az őt előre óva intő halála napjának meghatározásában is rendkívül nagy szerepet játszott az égbolt „beszédes” ismeretéből táplálkozó humanista filozófia, s az „Ég akaratát” elbeszélő asztrológia.

„Nézd meg milyen volt a kerek égbolt mindkét részben abban az időpontban, amikor Mátyás megszületett!”-szólt a dicsőítő epigramma, azok számára, akik betekinthettek Mátyás messze földről híres budai könyvtárába, a Biblioteca Corviniana-ba – abba az Itálián kívül elsőként alapított humanista könyvtárba, amely a méretét tekintve, a Vatikáni könyvtáron túl, a második legreprezentatívabb volt Európában - és az azt körülvevő fényűző termekbe, amely egyikének a mennyezetére Mátyás, az „Ég akarata szerinti”, születési csillagzatát, az 1443. február 23-i égbolt rajzolatát festették.
A történeti források azt is elmondják, hogy a csillagképekkel teli festett könyvtárban egy aranykereveten, „a szellemét a Mennynek ezen képére irányítva olvasott legszívesebben” a „Rex et astrologus”, azaz „a király és asztrológus”, ahogyan „a bölcs Corvinust”, azaz Mátyást az ő „tréfálkozó” Marziója, Galeotto Marzió humanista hívta. S kevesen tudják azt is, hogy:
Mátyás az ég tudományának tiszteletét
attól a Vitéz János Nagyváradi püspöktől,
a későbbi esztergomi érsektől tanulta,
ki a nagy magyar humanista költővel,
Janus Pannoniussal együtt az „Alma Materből”,
a Padovai egyetemről hozta
az antik neo-platonista bölcseleti áramlatot krisztianizálva újraidéző,
a humanista gondolkodással együtt lélegző
asztrológiát.

Sőt bizonyára az sem köztudott, hogy Mátyást jótanácsaival segítette uralkodásában a kor leghíresebb asztrológusa, Johannes Regiomontanus is - a kepleri heliocentrikus világkép előfutára -, ki az egyik fontos csillagászati fogalomnak, az úgynevezett délkörnek az elhelyezését is Budára tette. Ezzel olyan
csillagászati origóként tekintve
az úgynevezett Budai-délkörre,
s földrajzi origóként tekintve
Mátyás reneszánsz udvarára,
amely számítási adatként szolgált
Kolombusz Kristófnak
1492-ben, Amerika felfedezéséhez is...
„Te vagy a halhatatlan Isten leghűségesebb hírnöke, aki titkainak feltárását lehetővé teszed...” írta „az isteni asztrológiáról” a híres Padovai Orationak a szózatában Regiomontanus. S valóban, Mátyás és a körülötte álló humanisták bizony értettek az idő szavát, s felismerték az ég jövőbe látó jeleit... Azaz ismerték a jövő nagy titkát...

S bár Mátyás 1464. március 29-i koronázási napján felesége, Podjebrád Katalin halála miatt (1464. március 8.) még bőven gyászban járt, ám
értve az idő urának szent titkát,
magyar királyként pedig
ismerve a magyar jogrend
Szentkoronával való koronázási szertartásának
(a „szent helyen, szent időben, szent személy által,
az árpád-ház szent vérét hordozó
kiválasztott személy együtthatásának)
a beavató titkát,
tudta, hogy 1464. tavaszán
elérkezett a rendelt idő...
A szent idő, amelynek csillagzata alatt a koronázás beavató szertartása hozzájárul uralkodói sikeréhez. A sikerhez, amely messze nem öncélú, hanem összhangban áll a nagy király istentől rendelt küldetésével: a Magyar királyság erejének a növelésével, s az elkövetkezendő súlyos történelmi évszázadok traumáinak az átvészelésével.
A küldetés,
amely biztosítja a nemzet elmúlásával szemben,
az újjáéledést,
a nemzethalállal szemben,
a nemzeti megmaradást,
s a jövőbeni feltámadást...

Az utolsó vacsora,
s a nagycsütörtöki koronázás nagy, szent titka...
1464-ben úgy esett, hogy március 29. nagycsütörtökre esett. Azaz Mátyás a Tavaszi Nap-éj egyenlőséget követő Teliholdhoz alkalmazkodó Húsvétjának „mozgó” ünnepét megelőző nagyhét, nagycsütörtökére időzítette a koronázást. Miért? A válasz a nagycsütörtöki utolsó vacsora szent titkában, az eucharistia transzformáló erejében rejtőzik...
„Vacsora közben Jézus kezébe vette a kenyeret, megáldotta, megtörte s odanyújtotta tanítványainak, ezekkel a szavakkal: „Vegyétek és egyétek, ez az én testem!” Aztán fogta a kelyhet, hálát adott, és ezekkel a szavakkal nyújtotta nekik: „Igyatok ebből mindnyájan, mert ez az én vérem, a szövetségé, amelyet sokakért kiontanak a bűnök bocsánatára. (Máté 26.29.) - szól minden egyes szentmise liturgiájában az Eucharistia szent, nagy titka...
Mert amint Jézus üdvtörténetében
a szent lakoma titka
magában hordozza
a kereszthalál utáni feltámadás
átváltoztató, transzformáló titkát,
az örökléthez tartozás élő,
eleven misztikumát
- melyet a XX. század egyik legnagyobb keresztény misztikusa, Pio atya úgy fogalmaz, hogy „az egész kozmoszt a mise Szentáldozata tartja fenn, miértünk...” -,
úgy hordozta
a Jézussal való egyesülés szent titkát
Mátyás Szentkoronával való,
nagycsütörtöki beavatása.

Hiszen, amint az utolsó vacsora szakrális mintájára született eucharistiában együtt él az üdvösség egész eseménye - a megtestesülés, a kereszthalál, a feltámadás a szentlékek elküldésének, azaz a megváltásnak a teljes misztériuma -, úgy van jelen Mátyás koronázása által a magyar hazában a történelem által keresztre feszített nemzet, s haza üdvtörténeti feltámasztása. Így él velünk, s bennünk mesében, dalban, versben és énekszóban a világ végezetéig Mátyás igazsága által a Világ Világosságának, az Igazság napjának, Jézusnak az igazsága:
"Veletek vagyok
minden napon
a világ végezetéig!"
(Máté 28. 16-20)

Tisztelt Olvasó!
Ha Ön is szeretne értő részévé válni a világi történések szellemi, spirituális hátterének, iratkozzon fel a Magyar Planétás honlap értesítőjére, hogy - kikerülve a közösségi média cenzúráját -, közvetlenül a szerző honlapjáról, elsőkézből értesülhessen az aktuális cikkekről és tanulmányokról!
Bízom benne, a Magyar Planétás írásai szellemi útmutatásaival, lelki hangolódással, a tudat tágításával fölemelik az olvasót az emberi idő szűkre zárt határaiból a kozmikus idő mennyei határtalanságába!
