A Nyári napforduló harmadnapján, június 24.-én - ahogyan Jézus tisztelettel fogalmazza -, az „Égő és Világító lámpást”, azaz Keresztelő Szent János napját ünnepli a keresztény világ.
Az Írás szerint
János hat hónappal előzte meg világra jöttével a Megváltót,
ezért míg a „Világ világosságát” azaz Jézust,
az év legsötétebb napját,
a Téli napfordulatot követő december 24-én ünnepli a keresztény naptár,
addig az Úr előtt járó,
születését hat hónappal megelőző „Világ lámpását”,
Keresztelő János születése napját,
vele átellenesen a szakrális évben,
a Nyári napfordulatot, azaz legfényesebb naptári napot követő harmadnapon
ünnepli a világegyház.
Így vált Jézus születésnapjával, a sötétségbe Világosságot hozó, Fény Fiú, azaz Jézus születésnapjával szemközt, a fény kiteljesedését követő harmadnapon a „Világ lámpásának”, azaz „az Úr előtt járó”, Jézus eljövetelét hirdető, Keresztelő Jánosnak az ünnepévé. (A keresztény hagyomány kitüntetett figyelmet szentel az „Úr előtt járó” Jánosra. A szentek ünnepnapja ugyanis, a szentek Égi születésnapjához, vagyis haláluk naptári napjához kötődik, nem pedig földi születésükhöz. Kizárólag három személy, Mária, Jézus és Jézus unokatestvére, Keresztelő János az, akiknek a földi születésének – s nem égi Mennybemenetelének - a napján ünnepli személyüket a keresztény naptár.)
"...Neki növekednie,
nekem pedig kisebbednem kell."
- mondja magáról János. Hiszen a bölcs naptárkészítők - akik tökéletes összhangba hozták a kozmosz szabályait és a keresztény ünnepkört - tudták, hogy az év delelőjét, június 21-ét, követő János napon - ha csak egy arasznyit is -, de rövidülnek már a nappalok. Az évkör átellenes pontján, a Téli napfordulatot harmadnapra követő Jézus születése után pedig hosszabbodnak azok.
Eszerint az analógia szerint említik Szent Jánost többször is égő szövétnekként, s ezért mondja Jézus, hogy János „Égő és világító lámpa volt” (Jn.5,35), ki a Messiás eljöttét hirdette egész életén át. Innen ered az elnevezés a János Nap környékén, a lépésről-lépésre növekedő sötétségben rajzó, az egyre hosszabbodó éjszakában ezernyi lámpásként világító szentjánosbogarakról...
János vízzel,
Jézus Tűzzel keresztel...
A kozmológia az évkör két felét
a növekvő és a csökkenő fény okán, két félévre osztja.
A Jézustól-Jánosig tartó,
azaz december 21-től Június 21-ig
a növekvő Fény fél éves időszakát a fényes Nap félévének szentelte,
míg, a Nyári napfordulótól a Téli napfordulóig tartó,
vagyis János naptól Karácsonyig tartó időszakot,
a hanyatló Nap,
azaz a fény befelé fordulásának
és a sötétség növekedésének az időszakát,
a Hold félévére „keresztelte”...
Ez alapján a természeti jelenség okán mondja a kozmológia szimbólumrendszerét használó keresztény hagyomány, s maga az Írás is, hogy „míg Keresztelő Szent János vízzel keresztelt (Hold szimbólum), addig Jézus tűzzel fog keresztelni”. (Nap szimbólum). Így válik a kozmológia törvénye szerint János, a "tüzes" Nap előtt, azaz Jézus előtt járó, „hanyatló Nap”, azaz a "vizes" Hold szimbólumává.
„...jött, hogy bizonyságot tegyen a világosságról”
A szimbólumok ősi tanát alapul véve a Világosság sötétség fölött aratott győzelmét hirdetve mondja az Írás Jánosról - aki már az évkör befelé forduló időszakában hirdeti a világosság eljövetelét - hogy: "Nem ő vala a Világosság, hanem jött, hogy bizonyságot tegyen a világosságról”. Hiszen János a kereszténységben betöltött szerepe, hogy utolsó prófétaként, Jézusról az Igazság Napjáról, a Világ Világosságáról prófétáljon. Azaz:
mivel "nem ő vala a világosság"
- hiszen János „csak” a befelé forduló, sötétedő időszak,
a „Hold” szimbolikus megjelenítője
- ezért ő Világosságot, azaz a Napot,
az Igazság Napját,
vagyis a sötétség óráiban megszülető a Fényt,
azaz Jézus eljövetelét hivatott hirdetni
a keresztény hagyományban...
Tisztelt Olvasó!
Ha Ön is szeretne értő részévé válni a világi történések szellemi, spirituális hátterének, iratkozzon fel a Magyar Planétás honlap értesítőjére, hogy - kikerülve a közösségi média cenzúráját -, közvetlenül a szerző honlapjáról, elsőkézből értesülhessen az aktuális cikkekről és tanulmányokról!
Bízom benne, a Magyar Planétás írásai szellemi útmutatásaival, lelki hangolódással, a tudat tágításával fölemelik az olvasót az emberi idő szűkre zárt határaiból a kozmikus idő mennyei határtalanságába!