A fejünk felett haladó áldott Nap, Szent András havában rideg, pengeéles fényeivel és a hideg hajnalaival birtokba veszi az étert, hogy kérlelhetetlen erővel vonja meg melegségét az Anyaföldtől. Kimért, egyre erőtlenebb sugarai laposan terítik már fényüket a tájra. Árnyék vetül most mindenre.
Az elmúlás, a halál árnyai ezek, amelyben ember-lelkünk - ilyenkor, november elején -, egy pillanatra még „rátekint”, s megsiratja mindazt, amelyet az évkör átellenes időszaka szimbolizál. Az életető fény gyönyörét, a természet zsendülését, a rügyfakadást, a virágzás örömét, az életbe, a termékeny jövőbe vetett hit biztonságát, az élet virágillatú, reményt keltő, szépséges tavaszi vibrálását. Rátekint mindarra, ami elmúlt... Mert:
... ez a dolgok rendje itt a földi létben,
hogy a fénnyel szemben az árnyékot is lássuk...
Ahogyan november elején sötét árnyak lengik be tájat, úgy lengi be lelkünket is a földi elmúlás, az átváltozás, „illata” szerte a világban. A földi lét mulandóságának erői kerítik hatalmába az embert, s a hősök, az ősök szelleme lengi be az élők világát...
Ám az igazi, az Örök,
a kozmikus Élet nem hal meg,
az ragyog.
Csak idelenn a földi létben alakul át minden.
Ez a nagy Anyatermészetnek
a metamorfózisa.
Ez az évkör körforgásának,
a halottainkról való régmúltba vissznyúló,
arhaikus emlékezésnek
a nagy titka.
S éppen az élet és a halál földi kettőssége az,
amely ember számára - itt e kétarcú földi létben - a legnehezebben elfogadható,
legfájdalmasabb tétele
a Teremtés törvényének...
Ám nem a testi halállal,
az elmúlással való szembesüléstől fél igazán az ember...
Hanem a Teremtő végtelen erejétől és nagyságától,
amelyben törpévé zsugorodik az önmaga elmúlásától,
a földi „hatalmának” pusztulásától rettegő,
önérdekkel teli, porszemnyi ember...
„Lölkök napja”- a megkeresztelt ősi ünnep...
A természet körforgásának, ezt a kiiktathatatlan természeti törvényét vette alapul 835-ben a bölcs naptárkészítő is, ki „megkeresztelte” ezt az emberi lélek mélyéről kitörölhetetlen természeti jelenséget, s az ahhoz kapcsolódó ősi, természeti ünnepet, hogy azt a keresztény naptár részévé tegye.
Mert a bölcs naptárszerkesztők tudták, hogy a nagy Anyatermészet erőit és törvényeit senki sem tudja legyőzni, még az ember sem... Jobb azokat keresztény-módra, „békejobbot” nyújtva megszelídíteni...
Így fejlődött hosszú évszázadok alatt népszokássá a „Lölkök napján”, a „halottak estéjén”, a túlvilágon létezők lelki üdvéért és emlékért szóló harangszó, a „halott etetés”, azaz a koporsókra rakott „Isten lepénye” és „halottak kalácsa”, vagy az életet, a boldogságot, a termékenységet szimbolizáló virágba és gyertyafénybe borított sírkertek máig élő szokása.
„Az örök világosság fényeskedjék rajtuk...”
A Szentírás szerint, ahogy Jézus mondja: „...aki úgy él, hogy hisz bennem, nem hal meg örökre. „Mert „aki hisz bennem, még ha meghal is, élni fog”. (János 11.20-27)”
Így vált az ősi archaikus halottkultusz keresztény ünnepévé a november 1. a Mindenszentek egyházi ünnepe, amelyben az élő és a meghalt keresztény hívek egy közösséget alkotnak az Úr színe előtt. S ezzel vált Mindenszentek ünnepe az élők számára a „Küzdő Egyház”, a meghalt, de még tisztítótűzben szenvedő lelkek számára a „Szenvedő Egyház”, s a már üdvözültek számára a „Diadalmas Egyház” közös ünnepévé. Ebből nőtt ki november 2. Halottak napja, amelynek ünnepén a hívő ember hosszú évszázadok óta gyújt gyertyát a meghalt szerettei lelki üdvéért, hogy „az örök világosság fényeskedjék rajtuk”...
Tisztelt Olvasó!
Ha Ön is szeretne értő részévé válni a világi történések szellemi, spirituális hátterének, iratkozzon fel a Magyar Planétás honlap értesítőjére, hogy - kikerülve a közösségi média cenzúráját -, közvetlenül a szerző honlapjáról, elsőkézből értesülhessen az aktuális cikkekről és tanulmányokról!
Bízom benne, a Magyar Planétás írásai szellemi útmutatásaival, lelki hangolódással, a tudat tágításával fölemelik az olvasót az emberi idő szűkre zárt határaiból a kozmikus idő mennyei határtalanságába!