A május 24-i,
Mária, a Keresztények Segítsége ünnepe,
annak a Radetzky huszárezrednek,
s ezen belül is Horváth Nepomuki János
huszárkapitánynak állít emléket,
aki a Napóleon által elfogatott VII. Piusz pápát
épségben Rómába kísérte,
s akiről Petőfi 1844-ben,
a János vitéz című verses meséjének főszereplőjét
megformálta.
A "felvilágosult" Nagy Francia Forradalom ugyanis nemcsak Franciaországban támadta a katolikus hitet, de még Rómát is bevette, hogy véget vessen a pápai államnak, hogy azt kifossza, a bíborosokat szétkergesse, s a katolikus egyház fejét, VI. Piusz Pápát pedig elfogassa, s Franciaországba hurcolja, „Szent Péter örökségét”, a pápai trón helyét pedig köztársasági kormánnyal felváltsa.
Az idős, beteg VI. Pius pápa, azonban a Párizsba hurcolása során meghalt. A Habsburg Birodalom fennhatósága alatt álló Velencébe menekülő Bíborosi kollégium, azonban új pápát választott VII. Piusz személyében, ki velencei száműzetése közepette a Szent György templomban tett fogadalmával „elfoglalta” Szent Péter trónját.
Az időközben megváltozott politikai viszonyok miatt, az új pápa 1800. június 3-án, a felszabadított Rómába, magyar huszárok segítségével eljutva, valóságosan is felülhetett Szent Péter trónjára. Napóleon ugyanis „a köd havában”, vértelen államcsínnyel magával ragadta a hatalmat, megdöntve ezzel az agressziót örökölt, ám továbbra is agressziót gyakorló Direktórium kormányzó hatalmát. Napóleon azonban engedékenyebb volt a kereszténységgel szemben, mint a vallástalan forradalmi elődei, s pragmatista vezetőként, igyekezett az egyházat megtartva ugyan, de azt az állam szolgájává tenni. A „korzikai farkas”, azaz Napóleon egyházat korlátozó rendelkezéseit azonban az új pápa VII. Piusz bár teljes egészében ellenezte, mégis úgy vélte, ha elfogadja Napóleon koronázási ceremóniájára való meghívását, majd ott a fejére illeszti a császári koronát, talán sikerül megegyeznie az önmagát „az ókori Róma örökösének” tartó császárral Róma, s az egyház ügyeit illetően. Tévedett. Nem egy, két dologban is....
A történet jól ismert... Napóleon – egy új világkorszakot teremtve az uralkodás tekintetében - a koronázási ceremónián kikapta VII. Pius kezéből a császári uralkodói jelvényt, Nagy Károly koronájának a másolatát, és a Római Birodalmat megidéző, arany babérkoszorút viselő feje fölé emelte azt a saját kezével, jelezve ezzel ország, s világ előtt az állam és az egyház új viszonyát, valamint azt, hogy az egész világ urának tekinti magát. Ráadásként pedig bevette Rómát: csapataival elfoglalta az Örök Városban Szent Péter földi otthonát, hogy a római kereszténység központját, a Pápaság intézményét Párizsba tegye át. VII. Piusz erre a meggondolatlan, erőszakos lépésre Napóleon Egyházból való kiátkozásával válaszolt, Napóleon pedig a pápa párizsi elfogatásával erre is rákontrázott.
Azonban ahogy ez már csak a „mesékben” is lenni szokott, a telhetetlen, mértéket és léptéket nem ismerő, hataloméhes és diadalittas Napóleon csillaga egyre inkább leáldozni látszott. Vesztes európai hadjáratok, elbukott csaták sora követte egymást, s az osztrák császár, magyar király, Habsburg I. Ferenc „unszolására” négy és fél év után a Párizs melletti Fontainebleau-ben fogva tartott VII. Piuszt nemcsak szabadon engedte, hanem a pápai állam státuszát csorbítatlanul visszaállította az elbukása előtt álló francia császár. Ám történetünkbe itt kapcsolódnak be ismét a magyar huszárok...
A félelmet nem ismerő
Radetzky huszárok lovasszázada kapta ugyanis
azt a feladatot I. Ferenc uralkodótól,
hogy 1813. tavaszán,
erőltetett menetben, átkelve a jeges és fagyos Alpok hegyvonulatain,
VII. Piusz pápát Rómába kísérjék.
Az éjjel, s nappal is menetelő, fáradtságot nem ismerő, sem a fagyos széltől, sem a jeges hágóktól meg nem riadó, a lehetetlennel viaskodó, bátor magyar huszárok végül két nap alatt teljesítették a veszélyes küldetést. A hintóban zötykölődő pápát és a híres magyar huszárlovakon vágtázó
magyar vitézeket mindvégig
a Máriás lelkület óvta,
s buzdította a szent küldetésünkben.
A legenda szerint a hidegtől, s éhségtől, valamint a veszélyes úttól elcsigázott VII. Piuszt a Radetzky huszárok híres-neves kapitányának, Horváth Nepomuki Jánosnak a szentmártoni cselekedete mentette meg a kihűléstől, ki levéve fehér huszártiszti mentéjét, betakarta azzal a didergő pápát.
VII. Pius a Magyarok Nagyasszonya oltalma alatt való hazatérésének május 24-i napját, 1814-ben Mária, a Keresztények Segítsége ünnepévé tette, Horvát Nepomuki János-vitézt pedig a legmagasabb pápai kitüntetéssel: a Krisztus Lovagrend gyémánt csillagával ékesítette fel.
A rendíthetetlen akaratú,
a kereszténység szent ügyét
bátran vállaló magyar huszárokat pedig
sosem feledte el:
„ Amikor a magyarság szenvedett
a pápák álltak mellette,
az ő segítségükkel nyerte vissza
a törököktől fővárosát és régi határait.
Most pedig a magyar fegyverek oltalma alatt
vonult be az Örök Városba
négyéves fogsága után,
népének nagy ujjongása közt, VII. Pius”
– írta Kuhár Flóris vallástörténész pap. A pápa emlékül egy, ma a bécsi fegyvertárban őrzött zászlót adományozott a magyar Radetzky huszárszázadnak, amelyen e felirat áll:
„Ungariae Patronae Pium
comitatis ad Urbem:
O felix tanto Roma sub auspicio",
azaz:
"Boldog vagy Róma,
hogy érzed a Magyarok Nagyasszonya oltalmát,
ki Piust a Városba kísérte”
Az „igazi” János-vitéz
A Vatikáni Könyvtár folyosóján látható az a falfestmény, amely hűen örökíti meg Petőfi János vitézének kulcsfiguráját, az igazi János vitézt, aki a hintóban alvó didergő pápára borítja fehér huszármentéjét. Az 1844-ben íródott János vitéz szépséges elbeszélő költeményének főszereplője a való életben is legendává vált.
A 250 éve, 1774. május 10-én, Ráckevén született, „jobbágyból lett, világlátott huszárkapitány”, hamar megözvegyült édesanyja második férjétől kapta a Nepomuki nevet. Azonban a nemsokára szintén megboldogult mostoha apa utána, a fiatal Jánost anyai nagybátyja nevelte tovább, akinek Juliska nevű szépséges leányába rögvest bele is az ifjú.
A 19 éves fiatalember 1793-ban állt be huszárnak a haza szolgálatára, amikor is minden településnek három újoncot kellett kiállítania a hevesen mozgolódó francia forradalomtól és a jakobinus diktatúrától tartó osztrák-magyar hadseregbe.
A számtalan hősies cselekedetet végrehajtó, önzetlenül védelmező, a katonai ranglétrán gyorsan emelkedő bátor fiatal húszár őrnagy - mint a mesében – bejárta Európa távoli szegleteit, megtanult németül, olaszul, s franciául is.
A vitézségért ezüstsarkantyús csizmát kapó János vitézt ezüst vitézségi éremmel, az Armadia nagykeresztjével, a szicíliai Szent György Lovagrend Aranykeresztjével, végül a pápa által adományozható legmagasabb elismeréssel a Krisztus Rend gyémántkeresztjével jutalmazta meg a Jósors. A Krisztus Lovagrend és a Szent György rend lovagja végrendeletében az ő szépséges, szerelmetes Juliskájára hagyta a Krisztus Rend gyémánt csillagát, s Juliska kisfiára pedig az ezüst sarkantyús csizmáját.
A hős János vitézt,
Horváth Nepomuki Jánost
szíve és az ő Iluskájával be nem teljesült szerelme
élete végén hazahúzta Ráckevére,
ahonnan lelke
175 évvel ezelőtt a csillagok közé távozott.
S ahogyan az a mesében lenni szokott,
János, a vitéz, az égben is
ezüstsarkantyús csizmájában,
táltos lovának a nyergében,
szépséges Iluskájával az ölében
azóta is rója
a győzhetetlen Radetzky huszárok
csillagporos útját...
Tisztelt Olvasó!
Ha Ön is szeretne értő részévé válni a világi történések szellemi, spirituális hátterének, iratkozzon fel a Magyar Planétás honlap értesítőjére, hogy - kikerülve a közösségi média cenzúráját -, közvetlenül a szerző honlapjáról, elsőkézből értesülhessen az aktuális cikkekről és tanulmányokról!
Bízom benne, a Magyar Planétás írásai szellemi útmutatásaival, lelki hangolódással, a tudat tágításával fölemelik az olvasót az emberi idő szűkre zárt határaiból a kozmikus idő mennyei határtalanságába!